Kars, Ardahan ve Iğdırlı Dağcılar, Cumhuriyet Bayramı ve Kars’ın Kurtuluş Sene Dönümünü Doruk Tırmanışıyla Kutladı

TACETTİN DURMUŞ

Kars, Ardahan ve Iğdırlı dağcılar, 29 Ilk Teşrin Cumhuriyet Altını Bayramı ve 30 Ekim Kars’ın düşman işgalinden kurtuluşunun 102’nci yıl dönümü nedeniyle 2.500 rakımlı Tekelti Dağı’na zirve tırmanışı yaptı.

Kars, Ardahan ve Iğdırlı dağcılar bu haftaki rotalarını, Iğdır’ın Tuzluca ilçesinde kâin 2.500 metre yükseklikteki, zorluk derecesi bakımından K2’ye benzetilen Tekelti Dağı’na yöneltti. Teknik tırmanış müstelzim pek dağın zirvesine vasıl dağcılar, Cumhuriyet Bayramı ve 30 Teşrinievvel Kars’ın düşman işgalinden halas yıl dönümü coşkusunu gelişigüzel yaşadı. Dağın zirvesinde mevcut direğe Türk Bayrağı astıktan bilahare sembol ve flamalarını açan dağcılar, bilcümle şehitler amacıyla korku duruşunda bulunduktan bilahare İstiklal Marşı’nı okuyarak, zirvelerini ilkin Halas Savaşı şehitleri başlamak amacıyla bütün şehitlere adadı.

“KARS, İKİ MİLLİ COŞKUYU BİR ARADA GÜÇLÜ BİR ŞEHİR”

Zirve tırmanışı ile ilgili namına açıklamada mevcut Karslı alpinist Harun Çalkın, şunları söyledi:

“29 Teşrinievvel ve 30 Ekim bizim amacıyla koskocaman iki ruz. 29 Teşrinievvel bütün vatanımız amacıyla yüce olan Cumhuriyet Bayramı, 30 Teşrinievvel de Kars’ın düşman işgalinden kurtuluş günüdür. Buna istinaden bizler bile Tekelti Dağı’na şahika yaptık. Şehitlerimizi burada benzeri nöbet daha bilinmeyen ettik. Hocalarımız Bülent Mavzer ve Alpay Korkmaz’ın açtığı rota ile gördüğünüz kabil teknik aynı tırmanış gerçekleştirdik. Buraya karışmak talip arkadaşlara Tekelti Dağı’nı başvuru ediyoruz. Kıytırık ecnebi ülkelere gitmelerine ister yok. Burada haddinden fazla afiyetle tırmanacakları tıpkısı rota var. Buraya gelsinler ve görsünler. Buradaki misafirperverlikle karşılaşacaklar. Aşağıda şiddetli evimiz de var. Dağcılar bu evde ihtiyaçlarını giderebiliyorlar. Kars, Ardahan ve Iğdır’bile dağcılık kültürü çok iyice benzeri şekilde mütekâmil. imdi dahi kullanılmamış projelerle faaliyetlerimizi sürdürmeye devam edeceğiz.”

“İKİ BAYRAMI BURADA TESIT ETMEK BİZİM İÇİN ÇOKÇA KEYİFLİYDİ”

Sümeyye Orhan, “Ben Karslı değilim ancak Kars’ın alpinizm alanında çok ayrımlı aynı özelliği var. 29 Teşrinievvel Cumhuriyet Bayramı ve 30 Teşrinievvel dahi Kars’ın antagonist işgalinden kurtuluşunun 102’nci sene dönümüdür. Bizlerde bu coşkuyu burada aylamak üzere Tekelti Dağı’na çıktık. İki bayramı burada kutlulamak bizim amacıyla haddinden fazla keyifliydi” dedi.

Kars Kafkas Üniversitesi Dişçilik Fakültesi öğrencisi Sena Ağaoğlu, “Zirve Dağcılık Kulübümüz ile alay malay zaman Tekelti Dağına geldik. Temel amacımız 29 Teşrinievvel’i tesit etmek. Kars, Ardahan ve Iğdır’birlikte toplamda 50 parça dağımız var. 29 Teşrinievvel Cumhuriyet Bayramı, 30 Teşrinievvel de Kars’ın kurtuluş günü. Bu yüzden mutluyuz. Kars bu yönüyle tekme bayramı olan tek ilimizdir” ifadelerini kullandı.

“MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN ÇİZDİĞİ YOLDA NİCE YÜZYILLARA”

Şahika Dağcılık Tabiat Sporları Kulübü Iğdır Yazıhane Müdürü Bülent Mavzer, “Cumhuriyet Altını yürüyüşüne bire bir deme katmak üzere Tekelti Dağı’ndan ipli tırmanış ve ipli iniş yaptık. Bugünkü zirvemize Cumhuriyet Altını’in onuruna bire bir mana katalım dedik. Bir tırmanış faaliyetini üstelik bitirdik. Tamlık Cumhuriyet Altını severlere Iğdır’dan selam gönderiyoruz. Nice yüzyıllara, Cumhuriyetimizle ve Mustafa Eksiksizlik Atatürk’ün çizdiği yolda birçok yüzyıllara” dedi.

Son yerine doruk tırmanışını değerlendiren Türkiye Alpinizm Federasyonu Kars İl Temsilcisi Alpay Korkmaz üstelik “Bugün çok metin benzeri tırmanış gerçekleştirdik. İnişimizi tamamladık. Birazdan aşağıda olacağız. Bura Gün Doğusu Anadolu Bölgesi’nin yarı maharet tırmanış gerektiren bir özelliğe erbap aynı dağıdır. Hevesli alpinist arkadaşlarımızla birlikte emin aynı iniş yaptık. Kars, Ardahan ve Iğdır birlikte dağcılığı sevdirmek ve daha üstelik yetiştirmek, eskimemiş rotalar beğenmek üzere çalışıyoruz. Zaman yeni arkadaşlarımız da bizlere katıldılar. Haddinden Fazla iyicene aynı elektrik yaptık” dedi.